![]() |
|
|
|
Tweet |
|
|
![]() |
|
„Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, míg tényleg megnövök. Guggoljon ide mellém, ki nem csak hallani, de érteni akar, hogy közel legyen a szívdobbanásunk” - Bertalan Ferenc verse különlegesen hordozza magában a pedagógusok hivatásának fő üzenetét: a gondjaikra bízott gyermekek támaszává válva segíteni őket legjobb képességeik felfedezésében és fejlesztésében. Ezen küldetésük megvalósításának szakmai alapelvei fontos iránymutatót jelenthetnek a szülők számára is gyermekeik fejlődésének tudatos támogatásában.
Howard Gardner pszichológus a képességterületeknek olyan rendszerét határozta meg az ún. többszörös intelligencia modelljében, amelyet nagy segítségnek tekinthetünk mind a gyermekek személyiségének megismeréséhez kapcsolódóan, mind pedagógiai programok, különösen a tehetségek kibontakozását segítő programok fő pilléreként.
A harminc esztendeje megszakítás nélkül Pest megyében működő Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Karának tehetséggondozó tevékenységei ugyancsak kiemelten ezen készségterületek köré szerveződnek, és válnak a jövő pedagógusainak módszertani meggazdagítóivá:
-logikai-matematikai: összefüggések átlátása és rendszerezése, logikus elemzőkészség, problémamegoldó gondolkodás képessége, elemzőkészség;
-természeti: a teremtett világ, a természeti jelenségek megismerése és megértése irányában való nyitottság;
-nyelvi: a szavak lejegyzett és kimondott formáival, ritmikusságával való bánásmód, szóbeli kifejezésmód választékossága, beszédkészség árnyaltsága;
-térbeli-vizuális: képekben való tájékozódás készsége, képzeleti tevékenység, rajzokban és képekben való gondolkodás készsége;
-zenei: dallamok és ritmus iránti érzékenység, hangmagasság, hangszín és a hangok további rezdüléseinek tudatos követése;
-testi-kinesztetikus: harmonikus mozgáskészség, fizikai képességek hatékony összehangolása, nagy- és finommozgás irányításának képessége;
-intraperszonális: saját érzéseink, belső világunk követése és megértésének képessége, egyéni gondolatok és azok hátterének tudatosítása;
-interperszonális: a társak irányában való nyitottság, mások érzéseire való ráhangolódás, vele való bizalomteli, hatékony együttműködés készsége.
„Tekintettel arra, hogy a gyermekek személyisége is igen sokszínű, természetesen ezen készségterületek mindegyikének gazdagítása lényeges mindannyiuk számára. A tehetséggondozó programok alapelvei megerősítenek bennünket abban is, hogy egyaránt szükség van az erős területek fejlesztésére, valamint a gyengébb készségek megsegítésére is. Bár a figyelem gyakran csak ez utóbbira irányul, mégis, mindkét terület fontos szerepe van a személyiség eredményes kibontakozásában. Szeretettel hívjuk és várjuk mindazokat, akik ezen készségterületek fejlesztési lehetőségeit a gyakorlatban is szeretnék megismerni” – ajánlja a programokat az érdeklődőknek prof. dr. Pap Ferenc – Fehér Ágota. |
|
|
|