. Ma Barbara, Borbála napja van.
Sokba kerül nekünk az esztergomi vonat
2015-03-12 20:35:11
Sokba kerül nekünk az esztergomi vonat

Sokba kerül nekünk az esztergomi vonat

Már van időpont, a MÁV szerint június 20-tól végigutazhatunk a Nyugati pályaudvar - esztergomi vasútvonalon, addigra elkészül a Budapest–Pilisvörösvár közti szakasz felújítása is. 
 
Azonban ez a rekonstrukció csillagászati árba kerül, ezt nehezményezi többek között a Lehet Más a Politika országgyűlési képviselője, Sallai Róbert Benedek és Keresztes László Lóránt, a párt közlekedéspolitikai szakszóvivője is. Véleményük szerint a Pilisvörösvár-Budapest szakaszokon a francia szupervasútéhoz mérhető költségen, ráadásul óriási csúszásokkal folyik a vasútvonal felújítása és fejlesztése. 
 
Viták, peres eljárások, és nehezen magyarázható kivitelezési furcsaságok miatt húzódnak a munkálatok, ezrek életét megkeserítve nap mint nap. Az LMP sokak kérdéseit és elégedetlenségét is tolmácsolva felhívja a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, hogy magyarázkodás és a mundér becsületének védése helyett tegyen érdemi lépéseket a helyzet tisztázására. Többek között derítse ki, hogy a tárca a lehetőségeihez mérten mindent megtett-e a kiemelt beruházás ellenőrzésében és a csúszások megelőzése érdekében, valamint vizsgálták-e a munkálatok megfelelő előkészítését? Az ellenzéki párt választ vár arra is, hogy a vizsgálatok azonosították-e a késést és a jelentős költségnövekedést előidéző problémák felelőseit. 
 
 
Az európai összehasonlításban is igen drága beruházás átadása évek óta húzódik, a határidő is többször módosult, ennek tényében az LMP felhívja a figyelmet, hogy a közvéleménynek joga van tudnia az okokat. Továbbá véleményük szerint, ha a most megígért, év közepi határidőre sem adják át a forgalomnak a vasútvonalat, akkor a kormányban sem maradhatna el a felelősségre vonás – áll a párt kommünikéjében. 
 
 
 
Szakértők arra hívják fel a figyelmet, hogy az LMP elvárásai összhangban vannak  a lakossági észrevételekkel amelyek a beruházás során felmerültek. Ilyenek voltak a tiltakozás ellenére kivágott matuzsálemi korú fák, a rosszul letett oszlopok, de leginkább az időben igen megnyúló munkálatok. Az elhúzódó beruházás és az irdatlan költségek okainak felderítése mindenféleképpen jogos elvárás. Ha végre át is adják a teljes Budapest-esztergomi vasútvonalat akkor is lesznek még korlátozások, esetenként hétvégi üzemszünetek, egyéb munkálatok, például a villamosítás előkészítése miatt.
 
 
Szintén kérdéses, hogy a közlekedésszervezésért felelős állami szervek megteszik-e a szakmailag indokolt változtatásokat. Ilyenek lehetnek például a korábbinál lényegesen sűrűbben közlekedtethető szerelvények és a vonatokra való buszos ráhordás megvalósítása. Például a pilisszántói, pilisszentiváni, piliscsévi kesztölci és solymári volánbuszoknak a vonatokhoz való csatlakoztatása a leterhelt 10-es főút tehermentesítése érdekében. Ezzel együtt a tarifák egységesítésére is sort kellene keríteni, hogy az átszállás ne kerüljön plusz pénzbe az utasoknak. 
 
 
Az új vasúti infrastruktúra miatt a Budapest–Piliscsaba szakaszon akár 20 percenként is követhetnék egymást a szerelvények, ami már ténylegesen elővárosi sűrűségnek számít. A minden második szerelvény Esztergomig közlekedtetésével pedig 40 perces menetsűrűség lenne elérhető a vonal külső szakaszán, amellyel a párhuzamos autóbusz-közlekedés részben kiváltható volna. Azonban ehhez az kellene, hogy az esztergomi vasút díjszabása ne legyen drágább az autóbuszénál, és az újonnan megszervezendő ráhordó-buszok igénybevételével se nőjön az utasok kiadása. 
 
Tudomásunk szerint a térség utasbarát közlekedési koncepciója még nem kellően kidolgozott, abban a vasútvonal teljes megnyitása után is számos problémára egyszerűen nincs válasz.
 
Fotók: Szádeczky-Kardoss Tamás
Kertész Z István
 
További híreink
Otthonfelújítási program 2024-ben is
Sok szó esik mostanában ismét az otthonfelújítási programról, hiszen július 1-jétől ismét lehet pályázni lakossági energiahatékonysági beruházások megvalósítására. A prog...
2024-08-12 18:26:57, Hírek, Hasznos Bővebben
A szépségmegőrző rutin alapjai: ránctalanítás és szemkörnyékápolás
Mindannyiunk leghőbb vágya a fiatalos, vonzó megjelenés, és ebbe beletartozik az élénk tekintet, a jól ápolt, üde arcbőr is. Ahhoz azonban, hogy mindez megvalósulhasson, ...
2024-03-28 16:53:21, Hírek, Hasznos Bővebben
20 milliárdból újult meg a váci vasútállomás
Közel 20 milliárd forintos beruházással megújult a váci vasútállomás épülete és vágányhálózata, új biztosítóberendezés, valamint fedett peronok épültek.
2015-12-03 18:40:17, Hírek, Hasznos Bővebben

Hozzászólások

Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
A MÁV hétfő reggel több problémát is jelentett, amelyek jelentős hatással voltak a vonatközlekedésre, különöse...
Bővebben >>