Sokba kerül nekünk az esztergomi vonat |
2015-03-12 20:35:11 |
Már van időpont, a MÁV szerint június 20-tól végigutazhatunk a Nyugati pályaudvar - esztergomi vasútvonalon, addigra elkészül a Budapest–Pilisvörösvár közti szakasz felújítása is.
Azonban ez a rekonstrukció csillagászati árba kerül, ezt nehezményezi többek között a Lehet Más a Politika országgyűlési képviselője, Sallai Róbert Benedek és Keresztes László Lóránt, a párt közlekedéspolitikai szakszóvivője is. Véleményük szerint a Pilisvörösvár-Budapest szakaszokon a francia szupervasútéhoz mérhető költségen, ráadásul óriási csúszásokkal folyik a vasútvonal felújítása és fejlesztése.
Viták, peres eljárások, és nehezen magyarázható kivitelezési furcsaságok miatt húzódnak a munkálatok, ezrek életét megkeserítve nap mint nap. Az LMP sokak kérdéseit és elégedetlenségét is tolmácsolva felhívja a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, hogy magyarázkodás és a mundér becsületének védése helyett tegyen érdemi lépéseket a helyzet tisztázására. Többek között derítse ki, hogy a tárca a lehetőségeihez mérten mindent megtett-e a kiemelt beruházás ellenőrzésében és a csúszások megelőzése érdekében, valamint vizsgálták-e a munkálatok megfelelő előkészítését? Az ellenzéki párt választ vár arra is, hogy a vizsgálatok azonosították-e a késést és a jelentős költségnövekedést előidéző problémák felelőseit.
Az európai összehasonlításban is igen drága beruházás átadása évek óta húzódik, a határidő is többször módosult, ennek tényében az LMP felhívja a figyelmet, hogy a közvéleménynek joga van tudnia az okokat. Továbbá véleményük szerint, ha a most megígért, év közepi határidőre sem adják át a forgalomnak a vasútvonalat, akkor a kormányban sem maradhatna el a felelősségre vonás – áll a párt kommünikéjében.
Szakértők arra hívják fel a figyelmet, hogy az LMP elvárásai összhangban vannak a lakossági észrevételekkel amelyek a beruházás során felmerültek. Ilyenek voltak a tiltakozás ellenére kivágott matuzsálemi korú fák, a rosszul letett oszlopok, de leginkább az időben igen megnyúló munkálatok. Az elhúzódó beruházás és az irdatlan költségek okainak felderítése mindenféleképpen jogos elvárás. Ha végre át is adják a teljes Budapest-esztergomi vasútvonalat akkor is lesznek még korlátozások, esetenként hétvégi üzemszünetek, egyéb munkálatok, például a villamosítás előkészítése miatt.
Szintén kérdéses, hogy a közlekedésszervezésért felelős állami szervek megteszik-e a szakmailag indokolt változtatásokat. Ilyenek lehetnek például a korábbinál lényegesen sűrűbben közlekedtethető szerelvények és a vonatokra való buszos ráhordás megvalósítása. Például a pilisszántói, pilisszentiváni, piliscsévi kesztölci és solymári volánbuszoknak a vonatokhoz való csatlakoztatása a leterhelt 10-es főút tehermentesítése érdekében. Ezzel együtt a tarifák egységesítésére is sort kellene keríteni, hogy az átszállás ne kerüljön plusz pénzbe az utasoknak.
Az új vasúti infrastruktúra miatt a Budapest–Piliscsaba szakaszon akár 20 percenként is követhetnék egymást a szerelvények, ami már ténylegesen elővárosi sűrűségnek számít. A minden második szerelvény Esztergomig közlekedtetésével pedig 40 perces menetsűrűség lenne elérhető a vonal külső szakaszán, amellyel a párhuzamos autóbusz-közlekedés részben kiváltható volna. Azonban ehhez az kellene, hogy az esztergomi vasút díjszabása ne legyen drágább az autóbuszénál, és az újonnan megszervezendő ráhordó-buszok igénybevételével se nőjön az utasok kiadása.
Tudomásunk szerint a térség utasbarát közlekedési koncepciója még nem kellően kidolgozott, abban a vasútvonal teljes megnyitása után is számos problémára egyszerűen nincs válasz.
Fotók: Szádeczky-Kardoss Tamás
Kertész Z István
|