Gödöllőről a Délibe, HÉV-vel - megér 306 milliárdot? |
2015-06-18 15:20:42 |
A gödöllői HÉV és a 2-es metró összekötését már régóta tervezik, most egy egészen részletes megvalósíthatósági tanulmány készült, a fenti adatok is ebből derültek ki.
A beruházástól főként az autóforgalom csökkenését várják, mivel a vonalak összekötése átszállásmentes kapcsolatot biztosítana Csömörről és Gödöllőről a Déli pályaudvarig. Sajnos, hogy mit várnak és mi a realitás, az két különböző dolog. Aki ezen a vonalon közlekedik, pontosan tudja, hogy ezen bizony a MÁV és a VOLÁN fog bukni (előbbi közel 5000, míg a helyközi autóbuszok 3000 utast veszítenek majd naponta). Az Örs vezér tere és Rákosfalva között naponta 40 ezer embert használná az új lehetőséget.
A metró határa az Örsnél marad, azon túl HÉV-ek közlekednének Cinkotáig, Kerepesre, Csömörre, Gödöllőre. Az Örs vezér terét átépítenék: új autóbusz-végállomás a kőbányai oldalon, a BKV-épületet elbontanák. A HÉV- és zuglói oldali autóbusz-végállomás megszűnne. A metró és a HÉV-vonalak egy zárt kéregállomásban találkoznának, amelynek két vágánya egy peront vesz közre.
Az új vonal hat szakaszából az első kettő a jelenlegi metrópályát takarja, majd jön Cinkota, Kistarcsa, Gödöllő, közben Cinkotáról leágazás Csömör felé. Új megálló lenne Rákosfalván, a Körvasútnál, Sashalmon és Mátyásföldön, Cinkotán és Kistarcsán bővítenék a megállókat. A csömöri vonal átépülne, de egyvágányos maradna. Az M31-es autópálya és Gödöllő közötti szakaszon helyet cserélne a HÉV és a 3. számú főút.
Az Alstom szerelvények mellé új hibrid – metróként és vonatként is közlekedni képes – hatvan méter hosszú, egyterű járműveket kell beszerezni, összesen 48 darab – 144 kocsis – szerelvényt. Az előzetes költségbecslés szerint ez önmagában nettó 61 milliárdba kerülne. A jelenleg futó Alstom kocsik közül tíz feleslegessé válna, ezeket áthelyeznék a 4-es és a 3-as vonalra, vagy eladnák.
A pályaszakaszok közül a legtöbbe – 51 milliárdba – az Örs és Cinkota közötti rész kerül. Az Örs vezér téri csomópont kialakítási költsége meghaladja a 21 milliárdot, de a sashalmi és a mátyásföldi megálló építésére is közel 10 milliárdot számítanak. A legolcsóbb Cinkota alsó lenne 140 millió forinttal.
A projekt engedélyezési tervei, és az első építési ütem kivitelezési tervei a soron következő lépések. A Fővárosi Közgyűlés jövő heti ülésén dönt arról, hogy a tervezési munkákra lesz-e forrás, jövőre és 2017-ben egy-egy milliárd forintról van szó.
Forrás: nol.hu
|