Ingyenes helyi járatok Budaörsön |
2014-01-24 11:16:50 | ||
Budaörsön az önkormányzat igen figyelemreméltó módon segíti a helyi tömegközlekedést: a várost és külterületét behálózó két autóbuszjáratán teljesen ingyenes az utazás. A vonalakon modern, alacsonypadlós kisbuszok járnak, amelyek igen népszerűek az utasok körében. A legtöbben névről vagy látásból ismerik egymást, megszokott a családi légkör, amit még egy váratlan jegyellenőrzés sem ronthat meg.
Az önkormányzatnak azonban komolyan a zsebébe kell ezért nyúlnia, a szolgáltatás évente bruttó 157 millió forintjába kerül. A járművek nem a város tulajdonában állnak, hanem a szolgáltatóéban, a menetrendtől függően 5-7 busz van forgalomban, amelyeken napszaktól függően általában egyszerre 5–40 személy utazik. A buszok együttes futásteljesítménye éves szinten 300 ezer kilométer.
A két járat korábban tömegközlekedéssel nem érintett utcákba is eljut, és lényegesen megkönnyíti a lakókörnyezet és az intézmények közötti utazást is. Bár a járművek kisebbek a városokban megszokottaknál, nagyon kényelmes kialakításúak. Számozásuk a BKV járathálózatába illeszkedik, korábban ő üzemeltette a vonalakat, de akkor is hozzájárult a költségekhez a város.
A 288-as és a 289-es járatot Budaörs saját kézbe vette, mert egyrészt hiába kért fejlesztéseket a BKV-tól, másrészt érzékelte a díjszabási anomáliákat is. Tulajdonképpen most időszerű erről beszélni, hiszen a 4-es metró átadása után autóbusszal alig lehet majd bejutni Budaörsről a Móricz Zsigmond körtérre, vagy a Kosztolányi Dezső térre. Tehát létrehoznak egy olyan átszállási kényszert, ami a bérlet nélkülieknek irányonként plusz egy jegyébe kerül. Ez két jegynél már 700 forint - hangsúlyozzuk, csak a többletköltség! A település főútvonalain azonban a BKV tartja fenn a buszközlekedést, potom 350 forintos jegyárban, de ha valaki rákényszerül a kihalt időszakban, hogy a sofőrtől kérjen bilétát, akkor már 450 forintot kóstál egy utazás. Ma viszont még a legtöbb budaörsi busz közvetlen eljutást biztosít a főváros szomszédos kerületébe. Aztán van a napi néhány alkalommal Biatorbágy felé tartó helyközi volánbusz is - erre elővételben nem, csak a vezetőnél lehet jegyet váltani 250 forintért, de a diákoknak ez mindössze 125 forintba kerül. Ezért helyben, de akár Kelenföldig bebuszozhatnak, csak az a probléma, hogy kevés a járat. Ugyanilyen árkonstrukcióban lehet utazni a Volán járataival Budakeszire is.
Korábban még nagyobb volt a két busztársaság között az áraránytalanság, de Németh Lászlóné minisztériuma rájött erre és nemrég megszüntette az 5 kilométeres jegyet, amely 155 (diákoknak 80) forintba került. Egy ilyen jeggyel Budaörsöt szinte teljes hosszában végig lehetett utazni. Aztán létezik a Tesco-busz is, de ott nagyon vigyáznak a sofőrök, hogy csak olyanok szálljanak fel, akik remélhetőleg az áruház vevői. Láttunk már nem egy példát arra, hogy az utasok közül néhányan Budaörs belterületén leszálltak, amikor az újabbak verekedték fel magukat a járműre. A Kelenföldről a budaörsi áruházakig járó csuklósbusznál van mód arra, hogy kijátsszák az éber járművezetőket.
Akinek van Budapest-bérlete, annak a BKV buszain – elvben csak egy 250, illetve 125 forintos kiegészítőjegyet kellene kezelnie, de olyat a sofőrtől nem kaphat, tehát 450-et kell leszurkolnia a járművezetőnél, ha előre nem gondoskodott ilyen jegyről. Megnéztük, hogy Budaörsön este nyolc után, kivált hétvégén hol vásárolhat a leendő utas jegyet - alig találtunk ilyen lehetőséget.
Tehát egy városban három-négy féle autóbusz-díjszabás is van. A közlekedésszervezőket vagy a minisztériumot, nem beszélve a BKK-ról egyáltalán nem zavarja ez az áldatlan és igazságosnak egyáltalán nem nevezhető állapot. Talán a Móricz Zsigmond körtérre beutazni szándékozók majd felszisszennek a 4-es metró átadása után, ha a 25 perces menetsűrűségűre tervezett és szűkített üzemidejű járaton kell utazniuk. Persze mehetnek oda-vissza 1400 forintért is, ha nem bírják kivárni ezt az időt. Most viszont például Kamaraerdőről Budaörs belterületére az egyik járattal teljesen ingyen lehet eljutni, míg a másikkal egy BKV vonaljeggyel, ami még a diákoknak is 350 forint, ha van. Ha a járművön kell váltani, az már 450-be fáj, ami akár egy ebéd ára is lehet.
Kertész Z István
Fotó: Szász Áron Utoljára frissítve: 2014-01-24 11:18:02 |
||