Heuréka! Van megoldás? - vagy nyugta, vagy számla |
2013-12-14 20:50:51 | |
Az új kötelező online pénztárgépek bevezetése kapcsán lassan nap, mint nap újabb hírek és vélemények olvashatóak. Nem csoda, hiszen egy bevált rendszer - a vásárlásoknál alkalmazott pénztárgépekre gondolván - teljes reformja esetén sok kérdés és egyben probléma merülhet fel.
Ezt mi sem példázza jobban, minthogy a NAV az új, központilag ellenőrizhető pénztárgépek bevezetésének megvalósításával nem tudott lépést tartani. No, de nem is erről szeretnénk írni, hiszen előbb-utóbb képesek lesznek a pénztárgép gyártók is kielégíteni a jogszabályilag mesterségesen létrehozott "piaci igényt". (Lásd: korábbi írásunkat.) Bár szakértők szerint igen kényes kérdés, hogy a 2014. január 1-i határidőre bevezethető lesz-e valóban az online pénztárgépek üzembeállítása, hiszen az előrejelzések erre vonatkozóan meglehetősen aggályosak. Ezt észlelheti az Együtt-PM, amikor mai közleményében ennek határidejét 2014. március végéig kívánja meghosszabbítani.
Az is tény, hogy már napok óta tele van az internet a NAV fenyegető leveleivel, amiben a kiskereskedelmi vállalkozásoknak üzen a január első napjával hatályossá váló, és kötelezően használható online pénztárgépre történő átállással kapcsolatban.
A NAV által, a napokban kiküldött levélben szó esik minden féle szankciókról, 500, meg 1 millió forintos büntetésről, „sóskútba vetésről, felnégyelésről” utalva továbbá az eddig még nem regisztrált - közel 80 ezer - vállalkozás egyenkénti leellenőrzéséről, meg az isten tudja még miről..., csak egyetlen dologról nem, nevezetesen arról, hogy bizonyos esetekben egyáltalán nem kötelező a pénztárgép használata, mert bizony –bizony számla kiállításával is maradéktalanul eleget tehetünk az Áfa törvényben is szabályozott előírásoknak. Hogy ez valóban igaz-e? - kezdjük az alapoknál, nézzük meg, mit mond az ÁFA törvény:
Azt, hogy hogyan kell értelmezni gyakorlatban a hatályos jogszabályt, ezzel kapcsolatban fordultunk kérdésekkel Németh Mihály Zsolthoz, a Németh Numerus Nobilis Tanácsadó és Számviteli Szolgáltató Bt vezetőjéhez, a Széchenyi Kereskedelmi Bank Zrt kiemelt kommunikációs partneréhez,- segítse a Hírhatár olvasóit eligazodni a számtalan jogszabályt felölelő számviteli rendet érintő útvesztőben, különösképpen a 2014. január 1-ét követő változásokra. Pm. HH: Fontos volna tisztázni mi az egyezőség, és mi a különbség a számla, illetve a nyugta között, helyettesítheti-e egyik a másikat, és ha igen, mely esetben? - A törvény részletes szabályokat állapít meg, hogy mikor és milyen adattartalommal kell számlát kiállítani, illetve mikor állítható ki helyette nyugta. A nagy kérdés, hogy számlát, vagy nyugtát kapjon a vásárló. A számlázással, illetve nyugtaadással, vagyis az értékesítés bizonylatolásával kapcsolatos előírásokat jogszabályok tartalmazzák. Az egyik alap jogszabály ebben a kérdésben az ÁFA törvény, ami rögzíti, hogy az eladót, szolgáltatást nyújtót számla kibocsátási kötelezettség terheli. - Itt most csak az egyszerűbb esetekre vonatkozóan írom le a számla kötelező adattartalmát:
Lényegében ez az adatsor az, ami megkülönbözteti a számlát a nyugtától, vagyis a számla sokkal több és részletesebb adatokat tartalmaz a vevő személyes adatait illetően. Ezek között szerepel, hogy a számlán kötelező feltüntetni a vevő nevét és címét. A nyugtán azonban már nem szerepel a vevő személyes adata. Vannak, akik pont ebben látják a "jogi kiskaput". Hiszen az ÁFA törvény kimondja (166.§.(2)), hogy "Nyugta helyett az adóalany számla kibocsátásáról is gondoskodhat. Ebben az esetben mentesül a külön jogszabályban előírt gépi kiállítású nyugta-kibocsátási kötelezettség alól."
- A lényeg tehát, hogy a legtöbb esetben számlát, vagy nyugtát kell kiállítani, ha egy vállalkozó értékesítési, szolgáltatásnyújtási tevékenységet végez. Ugyan jogszabály meghatározza azokat a tevékenységeket, amikor a nyugtaadási kötelezettség a jövőben csak online pénztárgéppel teljesíthető, de az ÁFA törvény alapján valóban megengedett, hogy nyugta helyett a vevő kérésére számla kerüljön kiállításra. Egyértelmű, hogy ha a vevőnek számlát állítottak ki, akkor nem kell mellé még egy nyugtát is kiadni.
Pm. HH: Mégegyszer, vagyis jól gondoljuk azt, hogy választhatja a kereskedő, vállalkozó, szolgáltatást nyújtó - hétköznapi nyelven adóalany - azt a megoldást, hogy minden vásárlójának névre szóló számlát állít ki, feltéve, hogy a NAV a számlakiállításra vonatkozó tartalmi és formai elemeket is rendben lévőnek találja?
Összegezve a vevő nem kötelezhető arra, hogy személyes adatait megadja, hiszen törvény nem ír elő számára ilyen kötelezettséget. Vagyis ekkor kellene részére nyugtát adni. Ha azonban az eladó nem tud eleget tenni a törvényi kötelezettségének, nem tud nyugtát kiállítani, mert nem rendelkezik az ehhez szükséges online pénztárgéppel, akkor legfeljebb nem tud a vevő részére értékesíteni.
Viszont fontos megjegyezni: Áfával számítottan 900 ezer forint értékhatár felett eddig is, és ezt követően is kötelezően fennáll a számlaadási kötelezettség!
Pm.HH: Akkor az mérlegelés kérdése lehet, hogy a nevét és címét elhallgató vevőnek egyszerűen nem értékesítenek? Látszólag le lehet vonni ezt a következtetést, hogy ilyen vásárlónak nem tudok értékesíteni. De valóban ilyen "egyszerű" lenne a megoldás? A témát nagyon hosszan lehetne még boncolgatni és vizsgálni, hogy ténylegesen megállapítható legyen, valóban létezik-e a "kiskapu", mellyel a kötelezettek elkerülhetnék az online pénztárgép bevezetését. Álláspontom szerint igen létezik(!), és ha az értékesítés során számla kerül kiállításra, ezzel egyértelműen eleget teszünk az ÁFA törvényben főszabályként foglalt kötelezettségünknek.
(Rozy-x)
Fenti írásunkat megküldtük a NAV sajtóosztályának. A cikkel kapcsolatban várjuk észrevételüket, véleményüket és ha megérkezik ígérjük, az haladéktalanul olvasóink elé tárjuk.
Utoljára frissítve: 2013-12-14 22:01:10 |
|