. Ma Gedeon napja van.
Autóbuszok a múltból
2015-03-19 20:30:53
Autóbuszok a múltból

Autóbuszok a múltból

Március 15-én a budapesti Hősök terén felsorakoztak korabeli, de felújított autóbuszok abból az alkalomból, hogy 100 éve indult el a fővárosban az első autóbusz. Nem akarunk ünneprontók lenni, de a közforgalmú autóbusz már 1909-ben, tehát 106 éve bemutatkozott Budapesten, az első járat a Svábhegy és a János-hegy között közlekedett. Valóban ez a vonal hamar megszűnt – de mégis ez volt a fővárosban az első közforgalmú autóbusz. 
 
Az 1915-ben újból elindult autóbuszok az Andrássy úton közlekedtek – később a Vörösmarty (akkor Gizella térig) hosszabbították meg az útvonalukat. Az első világháború azonban hosszabb időre megakasztotta az újfajta közlekedési eszköz térnyerését. Az 1920-as évek végétől kezdett kialakulni a fővárosi vonalhálózat, először csak azokra a helyekre vezettek autóbuszt, ahová a villamosok nem értek el. Az 1920-as évek végén már olyan elővárosok is kaptak buszjáratot, mint Újpest, Rákospalota és Pestújhely, amelyek ekkor még önállóak voltak és nem tartoztak Budapesthez. Általában ezeknek a járatoknak a számozása a 20-as számtartományba tartozott, így lett 20-as, 24-es és 25-ös autóbusza az előbb említett településeknek. Ekkor indult be Budakeszire a 22-es autóbusz is. 
 
 
 
Azonban a városi autóbuszokat üzemeltető, 1923-ban megalakított Székesfővárosi Autóbusz üzem (SZAÜ) eléggé szűkmarkúan bánt a peremterületek autóbusszal való ellátásában, így egy vele versengő, olykor kiegészítő másik vállalat, a magánkézben lévő Budapesti Autóbusz-közlekedési Részvénytársaság, a BART indított sok helyütt új és összekötőjáratokat. Ezek később kétszázassal kezdődő számokat kaptak, például a Hűvösvölgy–Nagykovácsi a 203-ast, míg a Hűvösvölgy Solymár a 204-es viszonylatszámot viselte. A BART-ot a II. világháborút követően néhány év múlva államosították és vonalait nagyobbrészt a MÁVAUT kisebb részt a Fővárosi Autóbusz Üzem (FAÜ) vette át. A már említett Nagykovácsi és Solymári járatok „N” illetve „S” viszonylatként a FAÜ-höz kerültek majd hamarosan a ma is megszokott 63-as és 64-es jelzéssel közlekedtek tovább. 
 
 
 
 
 
 
 
Ma viszont megint megyünk visszafelé a fejlődésben, amikor a fővároshoz szervesen kapcsolódó települések buszjáratait – felelőtlen módon, parancsszóra, az értelmes egyeztetések helyett – visszaadták a helyközi közlekedést fenntartó Volánbusznak. Képeinket Berentei Péter úr, a vasárnapi autóbusz-találkozón készítette, az itt látható járművek egykor meghatározóak voltak Budapest és környékének közlekedésében. Külön öröm, hogy felújításra került egy autóbusz-pótkocsi is, sokan nem tudják, hogy a csuklós megoldás kitalálása előtt így szállították az utasokat a nagyforgalmú vonalakon. Pest megyében, természetesen szürkés színárnyalatúra fényezve, a Budapest–Szentendre–Visegrád, a Pomáz–Csobánka, a Budapest–Pilisvörösvár, a Budapest–Göd-Vác és a Csepel szigeti vonalakon találkozhattak leginkább pótkocsis autóbusz-szerelvényekkel az utasok.
 
Fotó: Berentei Péter
Kertész Z István
 

Utoljára frissítve: 2015-03-19 20:35:32

További híreink
Közös EP- és fővárosi listát állít az MSZP, DK és Párbeszéd
Baloldali, szociáldemokrata, zöld választ adna a DK, az MSZP és a Párbeszéd a jelenlegi belpolitikai krízisre. Közös európai parlamenti- és fővárosi listát állít a három ...
2024-03-28 21:01:27, Hírek, Kultúra Bővebben
A dezertőr, mint politikai playboy – kommentálta Magyar Péter felbukkanását a PHSZ
Magyar Péter bejelentése csalódás. Remény helyett további reménytelenséget, válaszok helyett további kérdéseket vett fel - állítja az immár politikai párttá szerveződött ...
2024-03-26 18:23:19, Hírek, Kultúra Bővebben
Dobrev Klára szerint nem Magyar Péter kell Magyarországnak
Varga Judit lemondott igazságügyi miniszter volt férje még a Demokratikus Koalíció vezetését is megrengette, miután többtízezres tömeget tudott összehívni március 15-én B...
2024-03-17 11:52:01, Hírek, Kultúra Bővebben

Hozzászólások

Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
Baloldali, szociáldemokrata, zöld választ adna a DK, az MSZP és a Párbeszéd a jelenlegi belpolitikai krízisre....
Bővebben >>